WITTGENSTEIN
I EL POSITIVISME LÒGIC
|
|||
Tres eixos interrelacionats
caracteritzen una de les vessants més rellevants de la filosofia
del segle XX: El primer eix, l'anàlisi
del llenguatge o filosofia analítica, ha tingut en Wittgenstein
el més rellevant protagonista. L'actitud neopositivista s'ha identificat,
fonamentalment, amb el Cercle de Viena i la seva ambició
per a una filosofia científica. El tercer eix, la preocupació
epistemològica, té en Karl Popper la figura més
emblemàtica. Ludwig WITTGENSTEIN
(Viena, 1889-1951), estudià enginyeria mecànica a Berlín
i enginyeria aeronàutica a Manchester, tot ofegant la seva creixent
preocupació per les qüestions filosòfiques. L'any 1911
visita el matemàtic i lògic iniciador de la lògica
formal Gottlob Frege, aquest avivà la seva preocupació filosòfica
i li recomenà estudiar lògica, a Cambridge, amb Bertrand
Russell. Una gran amistat intel.lectual i afectiva uní Russell
i Wittgenstein: Wittgenstein fou deixeble de Russell, però també
el seu mestre.
Bertrand Russell (1872-1970), nascut a Gales, fou un dels homes més universals, brillants i fecunds del segle XX. Al llarg de la seva dilatada vida, 98 anys, fou matemàtic i lògic, escriptor polifacètic, crític en política, premi Nobel de Literatura i influent filòsof. L'obra que li donà més renom i reconeixement, Principia Mathematica, fou escrita juntament amb Whitehead al llarg dels anys 1910-1913. Russell rebé
una fomació incial de caire idealista essent, durant una època,
hegelià. Fou el filòsof anglès George Edward MOORE
(1873-1958) que l'allunyà de la concepció idealista i l'apropà
a una visió empirista i d'anàlisi filosòfica. Giuseppe
PEANO i Gottlob FREGE li mostraren l'imprescindible que és
la lògica i la matemàtica per a la filosofia. Frege i Russell
defensaren que la matemàtica es redueix a una branca de la lògica:
tots els termes fonamentals de la matemàtica poden ser definits
mitjançant conceptes lògics. 1.1.- L'atomisme lògic L'atomisme lògic de Russell és una filosofia que sorgeix de la simbiosi entre l'empirisme radical al que arribar un cop superat l'idealisme i les formes de raonament més estrictes de la lògica formal. «Anomeno atomisme lògic a la meva doctrina perquè els àtoms, als quals vull arribar com a element últim de l'anàlisi, són àtoms lògics i no àtoms físics». La proposició atòmica és aquella que descriu un fet; un fet atòmic és el que converteix en vertadera o falsa una determinada proposició atòmica. "Sòcrates és atenès" és una proposició atòmica i expressa el fet que Sòcrates és un ciutadà d'Atenes. "Sòcrates és atenès i és marit de Xantipa" és una proposició complexa o molecular el valor de veritat de la qual depèn del valor de veritat de les seves proposicions atòmiques. Entre realitat, per una banda, i llenguatge i lògica, per altra, hi ha una relació isomòrfica. Una identificació de l'estructura de la realitat amb la del llenguatge ideal. Aquesta concepció serà desenvolupada més plenament per Wittgenstein. 1.2.- Resolució de les paradoxes: teoria dels tipus Peano, Frege i Russell van veure qüestionada la seva investigació sobre la base lògica de les matemàtiques justament quan treballaven la teoria de les classes al sorgir-ne contradiccions. La paradoxa de les classes o paradoxa de Russell, que qüestionava el seu projecte, era anàloga a la del mentider o a la del terme impredicable, i també implicava el concepte d'autoreferència. Quina és aquesta paradoxa que sorgeix de la teoria de les classes? Hi ha classes que són membres de si mateixes i hi ha classes que no són membres de si mateixa; la classe de tots els homes no és membre de si mateixa: ella no és un home; la classe de tots els conceptes abstractes, si que és membre de si mateixa: ella és un concepte abstracta. Tenim, doncs, dues amplies classes de classes: la classe de les classes que són membres de si mateixes i la classe de les classes que no són membres de si mateixes. Considerem, ara, la classe de les classes que no són membres de si mateixes i preguntem-nos: és membre de si mateixa o no? Si ho és, ha de tenir la propietat definitòria de la seva classe: no ser membre de si mateixa. Si no ho és, ipso facto posseeix la seva pròpia propietat definitòria i és membre de si mateixa. Les paradoxes s'eviten
si conservem una bona higiene lògica, és a dir, si mantenim
una jerarquia de les proposicions i tipus lògics.
El nivell inferior és el de les proposicions que impliquen individus,
individus que constitueixen el primer tipus lògic. Les funcions
proposicionals de nivell superior o de segon ordre, són les que
s'apliquen al primer ordre lògic. Les de tercer ordre tractarien
funcions de segon ordre; i així, successivament ad infinitum. 1.3.- El Russell ètic, social i polític Després de la publicació dels Principia Mathematica, visqué -en paraules del mateix Russell- un "allunyament de Pitàgores". Problemes d'ordre moral, social i polític esdevingueren el seu nou centre d'interès. No obstant, a la dècada dels 40, sense oblidar els temes socials i polítics, Russell protagonitzà un retorn a la tasca més estrictament filosòfica. Un dels aspectes
d'aquesta vessant de Russell és el seu pacifisme, en fou un més
actius defensor del pacifisme en un món en el qual eren
poques les persones que s'oposaven a la guerra. Ben aviat el va sorprendre
que, homes i dones normals, mostressin una espècie de plaer en
l'enardiment bèl.lic. Reconegué que s'havia equivocat a
l'acceptar la tesi que les guerres són obra de tirans perversos
que arrosseguen a les masses, tot concloent que la majoria d'individus
en la nostra cultura estan plens d'impulsos destructius i perversos; només
una educació no coercitiva podia inhibir aquests impulsos. Russell considerava l'educació convencional, amb la seva tendència a retallar els impulsos creatius i a allunyar les ments de la investigació crítica, culpable de la incapacitat de moltes persones per a tenir una actitud sensata i sana davant la vida. Si bé veia imprescindible un cert grau de disciplina, pensava que la coerció no justificada genera malestar i odi que fermentarà en el seu interior. L'educació tradicional, especialment quant a la moralitat sexual, ha introduït prohibicions i pors totalment irracionals juntament amb una manca de sinceritat que han resultat molt perjudicials.
2.1.- El Tractatus El 1921, WITTGENSTEIN (1889-1951) publica el Tractatus Logico-Philosophicus. El llibre ha incidit profundament en el pensament contemporani; va esdevenir tema de treball de moltes de les reunions del membres del Cercle de Viena. Què tenia d'atractiu aquest llibre de poques pàgines i de difícil lectura? Sobre què versa el Tractatus? Diu a la Introducció: «El llibre tracta dels problemes filosòfics i mostra -crec- que la manera de plantejar aquests problemes depèn de la mala comprensió de la lògica del nostre llenguatge. Es pot formular tot el sentit del llibre de la següent manera: el que es pot arribar a dir, es pot dir clarament; i d'allò que no es pot parlar, cal guardar-ne silenci.» La seva pregunta
és, doncs: "Què es pot dir amb sentit i què
no?" Què és el que fa que una proposició
tingui sentit i una altra no? Per quina raó "Sòcrates
és atenenc" té sentit, i "Sòcrates és
idèntic" no té sentit? Suggereix que si s'hagués
comprès la lògica del nostre llenguatge les problemàtiques
qüestions filosòfiques no s'haurien plantejat. 2.2.- Teoria de la representació Wittgenstein pensa
que "allò que fa possible que una proposició tingui
sentit és la seva capacitat de descriure fets possibles, la seva
capacitat de representar, de reproduir situacions". Les
proposicions, doncs, són com imatges de la realitat. És
clar que això només ho poden fer perquè comparteixen
una mateixa estructura lògica amb la realitat. D'aquesta manera,
el llenguatge és un quadre de la realitat; i l'estructura
o forma lògica del quadre és idèntica a l'estructura
de la cosa pintada. Hi ha, doncs, una correspondència biunívoca
entre els elements de la proposició i la situació descrita.
Les proposicions són com fletxes [3.144], és a dir,
tenen sentit, orientació, direcció (perquè parlen
de fets possibles). I amb això ja n'hi ha prou; que la fletxa faci
diana o no, és sols qüestió d'habilitat o de casualitat. 2.3.- Tres tipus de proposicions Wittgenstein parla de tres tipus de proposicions: a) Proposicions amb sentit: les que descriuen situacions possibles; es refereixen al món i, per tant, tenen orientació. b) Proposicions buides de sentit: són les de la lògica que, sense descriure fets, sempre són absolutament veritables o falses; no diuen res del món i, per tant, no tenen orientació. c) Proposicions insensates: les de la metafísica, l'estètica, l'ètica o la teologia, que no es refereixen a fets possibles, sinó a valors, essències, ideals, al sentit del món, etc.; és a dir, volen parlar de realitats que es troben més enllà de qualsevol fet imaginable i que són, per tant, indescriptibles, inexpressables amb el llenguatge. Les proposicions insensates són pseudo-proposicions, com si fossin trets disparats a babalà amb munició falsa, sense saber on s'apunta ni on va a parar el tret. Ara bé, Wittgenstein no nega pas aquelles realitats. Al contrari, afirma que l'inexpressable existeix. És a dir, ell no nega realitats, sinó que limita les possibilitats del llenguatge per a expressar certes realitats, que només poden ser experimentades, viscudes, sentides. 2.4.- El que es pot dir - El que es mostra Dir quelcom equival
a descriure quelcom: això ho fan les ciències naturals.
Les seves proposicions tenen sentit. Què passa amb les proposicions
de la lògica, de la matemàtica, de l'estètica, de
la metafísica, etc.? Aquestes proposicions no diuen res;
són buides de sentit o insensates; són intents de passar
els límits del llenguatge i, per tant, del món. Tracten
qüestions molt importants, les més importants i vitals,
però inexpressables. Estan més enllà de qualsevol
descripció: les lògiques són buides de sentit, les
metafísiques insensates o no-significatives. 4.121.-
La proposició no pot exposar la forma lògica; aquesta es
reflecteix en la proposició. Les proposicions de la filosofia (metafísica, estètica, ètica, ...) ni són empíriques (amb sentit), ni lògiques (buides de sentit), són intents de dir el que no es pot dir, intents de transcendir el món, intents d'expressar l'inexpressable. L'inexpressable, el més elevat s'ha de manifestar en allò que és expressable en el llenguatge. Davant del més radical, no es pot dir res; només el silenci i el que es mostra. 6.52.-
Tenim la sensació que fins i tot quan "totes les possibles"
preguntes científiques s'han contestat, encara no s'han tocat gens
els nostres problemes vitals. Ben cert, aleshores no queda, justament,
cap més pregunta; i precisament això és la resposta. Lògica i ètica són transcendentals: condicions de possibilitat d'allò que pot ser dit. Lògica: es mostra en la forma lògica de les proposicions fàctiques. Ètica: en el necessari sentiment de valoració amb el que vivim els fets. 2.5.- Funció de la filosofia La filosofia no ofereix figures o representacions de la realitat, això només ho fa la ciència natural. No ens dóna veritats? Quina és la seva finalitat? 4.112.-
La finalitat de la filosofia és la clarificació lògica
dels pensaments. La funció
de la filosofia és negativa. Demostra a qui vol dir quelcom
metafísic que les seves proposicions són insensates. «Tot el meu propòsit, i segons crec, el propòsit de tot home que intenta escriure o parlar d'ètica o de religió, és traspassar els límits del llenguatge. Però aquesta inclinació a trencar les reixes de la nostra gàbia no té cap possibilitat de ser satisfeta. L'ètica, en tant que dimana del desig de dir quelcom sobre el significat últim de la vida, el fi absolut, no pot ser ciència. Però és un document d'unes tendències de la ment humana que no puc sinó respectar profundament i que mai no ridiculitzaré.» Les proposicions del Tractatus, llibre de lògica, són també proposicions buides de sentit? Sí; serien, en certa manera, com un cartell que prohibís posar cartells. 6.54.-
Les meves proposicions son il.luminadores quan aquell que m'entén
les reconeix, al final, com a insensates, quan ell, gràcies a elles
-pujant-hi-, s'ha enfilat més amunt d'elles. (Per dir-ho així,
ha de llençar l'escala després d'haer-s'hi enfilat.) Wittgenstein, acabada la redacció i publicació del Tractatus, molt conseqüentment, abandonà la filosofia i guardà silenci.
La Viena del Cercle és la Viena dels anys 20 i de la meitat dels anys 30. Un grup de filòsofs, matemàtics i físics inicien contactes que es converteixen en reunions formals i periòdiques sota la direcció de Moritz SCHLICK (1882-1936). Destaquen en el grup: Rudolf CARNAP (1891-1970), Otto NEURATH (1882-1945), Friedrich WAISMANN (1896- 1959), Hans HAHN (1890-1935), ... A l'any 1929 publicaren
un Manifest advocant per una filosofia científica tot considerant
com a precursors seus en aquest intent a Hume, Mach, Einstein, Russell
i Wittgenstein. Malgrat Wittgenstein no fou mai membre del Cercle de Viena ni tampoc positivista, el Tractatus fou considerat per molts com la Bíblia dels neopositivistes. Aquests adoptaren la crítica de Wittgenstein a les proposicions o enunciats metafísics basada en la frontera entre el que es pot dir i el que no es pot dir, però no acceptaren la seva postura mística respecte a l'inexpressable. Per Wittgenstein, el que no es podia dir (ètica i religió) era, justament, el més valuós i apassionadament vital; pels neopositivistes, tot el que és important, és a dir, tot el que és científic, sí que pot ser dit. 3.1.- Una visió científica del món La primera exposició formal de les doctrines del Cercle de Viena es troba en el seu Manifest programàtic de 1929 titulat La concepció científica del món, firmat per Carnap, Neurath i Hahn. La visió científica del món postula que més enllà de l'experiència no hi ha camí que permeti obtenir coneixements. La concepció científica del món ve caracteritzada per una nova orientació i un nou mètode: a) Una orientació empirista i positivista. L'únic coneixement científic possible és l'experimental, que descansa sobre dades immediates de l'experiència. b) Un nou mètode: l'anàlisi lògica. Com que les ciències usen conceptes teòrics, que no es poden sotmetre a una prova experimental directa, s'ha de mostrar que es poden reduir a experiències immediates. Per això, cal una progressiva anàlisi lògica dels enunciats més complexos i menys experimentals fins arribar als més simples, atòmics o protocol·laris, que són els que expressen les dades immediates de l'experiència. A partir d'aquests dos trets bàsics s'entén per què el neopositivisme del Cercle és anomenat també positivisme (o empirisme) lògic. 3.2.- El principi de verificació Una de les qüestions més polèmiques del Cercle és el "principi de verificació" (o verificabilitat). Diu: "El significat d'una proposició consisteix en el mètode de la seva verificació". Cal dir, d'entrada, que és un criteri de significat: dóna una pauta per a saber quines proposicions són significatives i quines no. La significació d'una afirmació ve determina per la forma com pot ser comprovada, i la seva comprovació consisteix en ser contrastada per l'observació empírica. Només és possible la comprovació de la veritat o falsedat d'un enunciat contrastant-lo amb els fets. 3.3.- Només enunciats empírics o lògics (tautològics) L'anàlisi lògica marcarà la diferència entre els enunciats empírics o científics i els metafísics: els científics es mostraran plens de sentit; els metafísics, sense sentit. Es conclourà que molts suposats problemes filosòfics són falsos problemes. Aquesta anàlisi possibilitarà, també, la construcció d'un llenguatge unificat comú a totes les ciències; aquest llenguatge exigeix un sistema formal precís i unívoc. La metafísica interpretada com un intent de trobar el sentit del món, de descobrir la realitat com un tot, etc. és condemnada no per ser especulativa o falsa sinó absurda. L'absurditat es troba en la pretensió de presentar coneixements sobre quelcom que està per damunt de l'experiència. I les tautologies o judicis de la lògica i la matemàtica? Els judicis "a priori" de la lògica i de la matemàtica són enunciats tautològics que s'ha d'acceptar no per l'aplicació del principi de verificació (no necessiten cap verificació o contrastració amb els fets) sinó per la seva mateixa estructura lògica. D'aquesta manera, les proposicions o enunciats que no siguin o bé empírics o bé lògics, seran no-significatius. Per exemple els judicis de valor de l'ètica o l'estètica, els metafísics, els teològics, etc. L'opinió predominant del Cercle era que els judicis de valor són emotius, no descriptius d'alguna cosa; expressen el sentiment del que parla o defineixen una actitud, conseqüentment, no poden ser ni vertaders ni falsos. 3.4.- Funció de la filosofia La filosofia ha de ser un instrument clarificador de les proposicions. El filòsof ha d'analitzar els conceptes que figuren en l'ús del llenguatge diari i del llenguatge científic. La filosofia autèntica ha de ser filosofia del llenguatge i de la ciència. Aquesta seria la seva tasca positiva, la seva tasca negativa seria la de policia intel.lectual: tenir cura que ningú recaigui en la metafísica. |
|||