LA SELECTIVITAT
Proves d'Accés a la Universitat

PROVA DE FILOSOFIA -Història de la Filosofia- (PAU CURS 05/06)

Estructura de l'exercici i criteris generals d'avaluació

La prova parteix d'un text d'un filòsof i proposa que l'estudiant faci una redacció guiada per una sèrie de preguntes relacionades amb el text. Pretén avaluar, primer de tot, la maduresa de l'alumne i, en segon lloc, els coneixements més bàsics adquirits en l'assignatura cursada durant el batxillerat.

La prova inclou dues opcions, cadascuna amb un text i cinc preguntes associades. L'alumne haurà de triar una opció i respondre les preguntes corresponents. Poden aparèixer referències a activitats pròpies de tots els dominis procedimentals de l'assignatura (definició de conceptes i caracterització històrica de teories; anàlisi de termes, enunciats i argumentacions; identificació de la tesi i de les idees centrals d'un text; redacció de comentaris; expressió i argumentació d'idees i opinions pròpies o alienes).

L'alumne tindrà l'oportunitat de mostrar, a més del seu grau d'informació, el seu esperit crític i, per tant, d'expressar i argumentar les seves opinions. En la correcció es tindrà en compte tant el contingut de les respostes com la seva claredat conceptual, l'ordre lògic, el rigor en l'exposició i la correcció gramatical.

Cadascun dels textos serà d'un dels cinc autors seleccionats, essent cada opció d'una època diferent (Filosofia Antiga: Plató; Filosofia Moderna: Descartes, Hume; Segle XIX: Mill, Nietzsche). Els temes dels textos de la prova i de les preguntes corresponents seran d'algun o d'alguns dels tres blocs temàtics seleccionats:

a) Coneixement-ciència: Plató, Descartes, Hume, Nietzsche
b) L'ésser humà: natura i cultura: Plató, Descartes, Hume, Mill, Nietzsche
c) Ètica-política: Plató, Descartes, Hume, Mill, Nietzsche

Les preguntes de la prova tindran les característiques següents:

1. Explicar breument la idea principal del text. (2 punts)

2. Explicar breument el significat d' algunes expressions del text. (1 punt)

3. Explicar les raons de l'autor a favor d'una tesi bàsica del text: per explicar aquestes raons, s'haurà de fer referència als aspectes pertinents de pensament de l'autor, encara que no siguin explícitament expressats en el text. (3 punts)

4. Comparar un concepte important en el pensament de l'autor (vinculat amb les idees del text) amb un altre, que pot ser d'un autor diferent. (2 punts)

5. Fer una avaluació raonada i personal sobre alguna de les tesis defensades en el text. (2 punts)

Autors seleccionats a partir del currículum per a les PAU de 2006

— De l'època Antiga i Medieval: Plató.
— De l'època Moderna: Descartes i Hume.
— De l'època Contemporània:Mill i Nietzsche.

Materials dels quals se seleccionaran els textos de les PAU de 2006.

Òbviament, la selecció només implica que els textos que sortiran a la prova de les PAU de 2006 seran dels capítols que es mencionen. Per tant, no implica que els alumnes hagin d'estudiar només aquests textos. Com mostra l'estructura de la prova, es manté el supòsit que l'alumne haurà de demostrar el coneixement general del pensament dels autors seleccionats. Així mateix, la prova exigeix demostrar una certa maduresa en la comprensió de conceptes filosòfics que requereix que l'alumne hagi estat exposat als aspectes més bàsics, si més no, d'una part important dels autors principals de la tradició filosòfica occidental.

— Grup A
Plató: Llibre VII de la República

— Grup B:
(B1)
Descartes: Parts I-IV del Discurs del Mètode

(B2)
Hume: Resum ( "Abstract") del Tractat de la Natura Humana i
l'apèndix 1
("Sobre el Sentiment Moral") de la Investigació sobre els Principis de la Moralitat

— Grup C:
(C1)